نوروفیدبک و اختلال یادگیری : آیا نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری موثر است؟
نوروفیدبک و اختلال یادگیری : آیا نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری موثر است؟ از هر 10 کودک حداقل 1 کودک دچار اختلال یادگیری است که بر هوش منعکس نمیشود. یک کودک یا بزرگسال با ناتوانی یادگیری در پردازش اطلاعات حسی که میبیند، میشنود و چیزها را متفاوت درک میکند مشکل دارد. آموزش دادن به افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری برای توجه، تلاش بیشتر یا انگیزه بیشتر کارساز نخواهد بود و تنها احساس شکست و سرخوردگی او را تقویت میکند.
اختلال یادگیری میتواند به شدت توانایی فرد را برای عملکرد در مطالعه، کار، زندگی خانوادگی یا موقعیتهای اجتماعی مختل کند. پیشرفت تحصیلی و نتایج در زندگی کمتر از پتانسیل واقعی افراد است. این میتواند منجر به احساس ناامیدی، عصبانیت، تحریک پذیری و اعتماد به نفس پایین شود. اما سؤال اینجا است که چگونه و با چه روشی میتوان اختلال یادگیری را کاهش داد و یا درمان کرد؟
نوروفیدبک یکی از نوینترین روشهای درمانی است که اختلالات بسیاری را نظیر افسردگی، بیش فعالی، اوتیسم، وسواس فکری و غیره را درمان میکند، یکی از اختلالاتی که نوروفیدبک میتواند به طور چشمگیری کاهش داده و درمان کند، اختلال یادگیری است.
در این مقاله قصد داریم در مورد نوروفیدبک و اختلال یادگیری و درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک صحبت کنیم.
فهرست مطالب
اختلال یادگیری چیست؟
تخمین زده میشود که اختلالات یادگیری 15 درصد از جمعیت دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد. تقریباً 63 درصد از این کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص یا مشکلات گفتاری و زبانی بدون هیچ گونه ناتوانی جسمی هستند. تعدادی از مطالعات مختلف الگوهای نامنظم رشد و فعالیت نورونها را در مناطق خاصی از مغز در کودکان نارسا خوان یافتهاند. مداخلات فعلی تا حد زیادی در به دست آوردن نتایج قابل توجه و معنادار ناموفق بوده است. بسیاری از محققان به این نتیجه رسیدهاند که علیرغم گنجاندن گسترده تکنیکهای چند حسی در برنامههای اصلاحی برای دانشآموزان نارساخوان، شواهد تجربی کمی برای حمایت از «موضوعات نظری» یا نشان دادن نرخهای پاسخ قابل توجه وجود دارد.
هیچ کس واقعاً نمیداند چه چیزی باعث ناتوانی در یادگیری میشود. ممکن است یک جزء ژنتیکی و هم یک جزء محیطی دخیل باشد. با این حال، دانشمندان بر این باورند که بیشتر ناتوانیهای یادگیری به طور مستقیم با نحوه سیم کشی مغز مرتبط است.
امواج مغزی در یک کودک با ناتوانی یادگیری یا خیلی سریع است یا خیلی کند. این اتفاق بر نحوه پردازش اطلاعات مغز و نحوه ارتباط بخشهای مختلف مغز با یکدیگر تأثیر میگذارد.
علائم ناتوانی یادگیری چیست؟
کودکانی که دچار ناتوانی یادگیری هستند بیشتر از همسالان خود با تکالیف مدرسه خود دست و پنجه نرم میکنند. آنها ممکن است با خواندن، ریاضی، املا یا قالب بندی افکار خود و برقراری ارتباط با آنها مشکل داشته باشند.
به طور کلی، آنها باید بیشتر از همتایان خود تلاش کنند تا کار خود را به انجام برسانند. برخی از کودکان بی توجه به نظر میرسند زیرا نمیتوانند مانند دانشآموزان دیگر اطلاعات را پردازش کنند. کودکی که ناتوانی یادگیری دارد، مشکلاتی خواهد داشت که با آموزش استاندارد یا کمک اضافی بهتر نمیشود.
طبق گفته مؤسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی، نشانههای خاصی وجود دارد که نشان میدهد فرزند شما ممکن است ناتوانی یادگیری داشته باشد. هشت علامت اصلی عبارتاند از:
- مشکلات خواندن و/یا نوشتن
- مشکلات ریاضی
- حافظه ضعیف
- مشکلات توجه و تمرکز
- در دنبال کردن دستورالعملها مشکل دارد
- دست و پا چلفتی
- مشکل در گفتن زمان
- مشکلات در سازماندهی مغز
برخی دیگر از مشکلاتی که کودکان دارای اختلال یادگیری دارند عبارتاند از:
- عمل کردن بدون فکر کردن به نتایج احتمالی (تکانشگری)
- · “تظاهر کردن” در مدرسه یا موقعیتهای اجتماعی
- مشکل در حفظ تمرکز؛ به راحتی دچار حواسپرتی شدن
- مشکل در بیان صحیح یک کلمه با صدای بلند یا بیان افکار
- مشکلات عملکرد مدرسه از هفته به هفته یا حتی روزبهروز
- مانند یک کودک کوچکتر صحبت میکند؛ استفاده از عبارات کوتاه و ساده؛ یا حذف کلمات در جملات
- به سختی گوش دادن
- مشکلات مربوط به تغییرات در برنامه یا موقعیتها
- مشکلات در درک کلمات یا مفاهیم
نوروفیدبک و اختلال یادگیری
بسیاری از روشهایی که برای کمک و درمان ناتوانیهای یادگیری به کار میروند، برای کمک به کودک برای جبران ناتوانی خود یا کار در اطراف آن در نظر گرفته شدهاند. مطالعات EEG نشان داده است که بیشتر ناتوانیهای توجه و یادگیری و همچنین مشکلات رفتاری مانند تکانشگری و بیش فعالی با فعالیت امواج مغزی آهسته و کم انگیختگی سیستم عصبی مرکزی مرتبط است. به همین دلیل است که داروهای محرک بارها برای این شرایط تجویز میشود.
تحقیقات نشان داده است که نوروفیدبک به اندازه داروهای محرک بدون عوارض جانبی موثر است. نوروفیدبک با آموزش نواحی از مغز که مرتبط با یادگیری و مهارتهای اجرایی مانند ریاضی، خواندن، پردازش شنیداری و پردازش دیداری هستند، مهارتهای یادگیری را بهبود میبخشد. مسیرهای عصبی جدیدی در حال توسعه هستند تا بخشی از مغز بهتر عمل کند.
اگرچه تحقیقات در مورد اثربخشی نوروفیدبک و اختلال یادگیری در مراحل اولیه است، مطالعات اندکی تکمیل شده نشان میدهد که نوروفیدبک میتواند در انواع مختلفی از ناتوانیهای یادگیری از جمله خواندن و ریاضی مفید باشد. نوروفیدبک به جای کمک به فرد برای جبران یا کار کردن با مشکلات یادگیری خود، در واقع توانایی یادگیری را با آموزش نواحی مغز مرتبط با ریاضی، خواندن، پردازش و اجرا شنیداری و بصری بهبود میبخشد. نوروفیدبک نباید جایگزین حمایت ضروری یا مفید در غلبه بر اختلالات یادگیری شود، زیرا در صورت اعمال همزمان، پیشرفت در اهداف یادگیری را تسریع میکند.
نوروفیدبک و اختلال یادگیری اغلب به ویژه با سابقه آسیبهای سر و زمانی که مشکلات دیگر از جمله ناامیدی، تحریکپذیری، عصبانیت، اضطراب و خلق و خو نیز وجود دارد مفید است. علاوه بر این، متوجه شدیم که کودکان مبتلا به مشکلات حسی، اوتیسم یا رفتاری اغلب دارای اختلالات یادگیری تشخیص داده نشده هستند. تا زمانی که این لایههای اولیه اختلال در تنظیم مغز پاک نشوند، یادگیری نمیتواند به طور مطلوب اتفاق بیفتد. نوروفیدبک توانایی زیادی در پاکسازی این لایههای پایین با بهبود نهایی علائم و ناتوانیهای عملکرد بالاتر نشان داده است.
هر زمان که مغز شما سعی میکند چیز جدیدی یاد بگیرد، مانند دوچرخه سواری، برای حفظ تعادل شما نیاز به برقراری ارتباط صحیح بین تمام قسمتهای مغز دارد. اگر آن ارتباط را نداشته باشید سقوط میکنید.
در کودکی که ناتوانی یادگیری دارد، این ارتباط بین نواحی مغز به درستی کار نمیکند. این اتفاق، یادگیری ساده را بسیار دشوار میکند.
نوروفیدبک به مغز کمک میکند تا زمانی که مناطقی که شما در حال کار بر روی آنها هستید، دقیقاً همانطور که باید ارتباط برقرار کنند، نشانههایی به مغز بدهد. در حین تمرین مغز خود هر نیم ثانیه بازخورد دریافت خواهید کرد که به شما تکرار و تمرین زیادی میدهد. مغز هر بار که به روش صحیح ارتباط برقرار میکند، پاداش میگیرد و به این ترتیب مغز در یادگیری کارآمدتر میشود.
تحقیقات در مورد نوروفیدبک و اختلال یادگیری چه میگویند؟
تحقیقاتی که در Clinical EEG and Neuroscience منتشر شدهاند، درمورد نوروفیدبک و اختلال یادگیری بوده و به بررسی اثربخشی نوروفیدبک با کودکان دارای ناتوانی در خواندن پرداختند. در این مطالعه بهبود قابل توجهی در خواندن و آگاهی از ساختارهای صوتی زبان مشاهده شد.
مطالعه دیگری که در زمینه نوروفیدبک و اختلال یادگیری در Applied Psychophysiology and Biofeedback منتشر شده است، به املای کودکانی که مبتلا به نارساخوانی هستند، پرداخته است. محققان دریافتند که گروهی که درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک را دریافت کردهاند، به طور قابل توجهی در املا بهبود یافتهاند.
یک مطالعه اکتشافی نیز در مورد نوروفیدبک و اختلال یادگیری وجود داشت که در Applied Psychophysiology and Biofeedback منتشر شد و به اثرات نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری (LD) کودکان مبتلا پرداخت. این مطالعه نشان داد که گروه آزمایشی کودکانی که درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک را دریافت کردند بلافاصله پس از درمان بهبودهای رفتاری و شناختی نشان دادند. درمان 20 جلسه 30 دقیقهای نوروفیدبک بود.
در مطالعهای که درمورد نوروفیدبک و اختلال یادگیری در Frontiers in Psychology منتشر شد، محققان مقالهای در مورد مزایای نوروفیدبک و اختلال یادگیری، با بررسی فعالیتهای درون مغزی، به عبارت دیگر، اتصالات عصبی در مغز، نوشتند. با نوروفیدبک که این ارتباطات را بهبود میبخشد، نویسندگان بیان میکنند که میتواند تأثیر مثبتی داشته باشد که میتواند اختلالات مربوط به شنوایی مانند نارساخوانی رشدی را کاهش دهد.
در مجله Neuroimage، یک مطالعه درمورد نوروفیدبک و اختلال یادگیری در سال 2014 با استفاده از نوروفیدبک و تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) نشان داد که افرادی که یاد گرفتهاند فعالیتهای بین دو نیمکره مغز خود را تنظیم کنند، میتوانند علائم نارساخوانی را کاهش دهند.
بنابراین ثابت شده است که نوروفیدبک با موفقیت ناتوانیهای یادگیری زیر را درمان میکند، علائم ناخواسته را از بین میبرد و عملکرد تحصیلی بهتری را امکانپذیر میکند.
اختلال پردازش شنوایی
در این اختلال، مغز در پردازش و تفسیر صداها مشکل دارد. یک فرد قادر به تشخیص و درک برخی از تفاوتهای بین کلمات و صداها با وجود داشتن توانایی شنیدن آنها نیست. سایر مسائل مرتبط شامل مشکل در پردازش و تفسیر ترتیب شنیده شدن صداها، جایی که ممکن است صداها از کجا میآیند و مشکل در تنظیم صداهای نامرتبط دیگر است.
اختلال حساب
مغز در پردازش اعداد و نمادهای ریاضی مشکل دارد و یادگیری و درک ریاضی را بسیار دشوار میکند. ممکن است فردی برای به خاطر سپردن و سازماندهی اعداد مشکل داشته باشد و در شمارش و گفتن زمان نیز مشکل داشته باشد.
دیسگرافیا
در این اختلال مهارتهای حرکتی ظریف تحت تأثیر قرار میگیرند که مستقیماً بر توانایی نوشتن فرد تأثیر میگذارد. این اغلب با مشکلاتی در ترکیبات نوشتاری مانند ایجاد فضای کافی برای نوشتن، دست خط ناخوانا، فاصله بین کلمات هنگام نوشتن، املای ضعیف و ناتوانی در تفکر و نوشتن همزمان مشخص میشود.
نارساخوانی
ترتیب حروف در یک کلمه یا کلمات در یک جمله معکوس میشود، بر درک خواندن، نوشتن، یادآوری اطلاعات از یک متن، املا و حتی میتواند بر گفتار تأثیر بگذارد.
دیسپراکسی
در این اختلال، مغز در کنترل عضلانی مشکل دارد و باعث ایجاد مشکلاتی در هماهنگی و حرکت و زبان و گفتار میشود. این اختلال از نظر فنی به عنوان یک ناتوانی یادگیری در نظر گرفته نمیشود، اما میتواند تأثیر زیادی بر یادگیری دانشآموز داشته باشد.
اختلال عملکرد اجرایی
مغز قادر به مدیریت کارآمد وظایف نیست و بر برنامه ریزی، سازماندهی، توجه، حافظه و مدیریت زمان تأثیر میگذارد. این اختلال یادگیری، انجام تکالیف و شرکت در امتحانات را بسیار چالش برانگیز میکند.
اختلال پردازش زبان
این نوع اختلال پردازش شنوایی از راههایی مانند پیوند دادن معنی به صداهای کلمات خاص، درک جملات و داستانها دشواریهایی را برای دانشآموزان ایجاد میکند. LPD میتواند تأثیرات منفی بر توانایی دانشآموز برای بیان ایدهها به صورت کلامی و همچنین دریافت اطلاعات کلامی جدید داشته باشد.
اختلالات یادگیری غیرکلامی
مغز در مهارتهای حرکتی، دیداری – فضایی و اجتماعی مشکل دارد و تفسیر نشانههای غیرکلامی مانند زبان بدن یا حالت چهره را دشوار میکند. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است هماهنگی فیزیکی ضعیفی نیز داشته باشد.
نقص بینایی ادراکی/ بینایی حرکتی
مغز در درک اطلاعات بصری، نوشتن، طراحی و/یا کپی کردن بسیار مشکل دارد. برخی از نشانهها شامل هماهنگی ضعیف دست و چشم و عدم وجود تفاوتهای ظریف بین اشکال و حروف است.
سخن پایانی
اختلال در یادگیری یکی از رایجترین اختلالات در کودکان و نوجوانان است که با آموزش بیشتر ممکن است بهبود پیدا نکند. تحقیقاتی که در مورد درمان نوروفیدبک و اختلال یادگیری انجام شد نشان داده است که این درمان نوین تأثیر چشمگیری در بهبود عملکرد مغز در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری دارد.
شما میتوانید با استفاده از قویترین و دقیقترین شکل تمرین مغزی معروف درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک را تجربه کرده و بر مشکلاتی که شما و/یا فرزندتان با آن دست و پنجه نرم میکنید، غلبه کنید. جلسات نوروفیدبک سرگرم کننده، آسان، غیر تهاجمی، ایمن، طبیعی، جامع و قدرتمندترین درمان اختلال یادگیری بدون عوارض جانبی است.
در این مقاله درمورد نوروفیدبک و اختلال یادگیری صحبت کردیم؛ امیدواریم برای شما مفید بوده باشد، اگر سؤالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات مطرح کرده تا در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.
درباره سعیده عزیزمحمدی
سعیده عزیزمحمدی هستم، روانشناس بالینی. ۲۰سال با قصههایی از زندگی مراجعینم زیستم. تجربیاتی از جنس درد و شادی، خنده و اشک، فراز و نشیب... همراه شدم، درمان مراجعینم مرا همراه کرد تا زندگی نزیستهشان را بیافرینم... در کنارتان هستم برای هر فصلی از بودنتان
نوشته های بیشتر از سعیده عزیزمحمدی
دیدگاهتان را بنویسید